Интеграция академической и университетской науки на примере Санкт-Петербурга: социальные технологии
Диденко Нелли Измайловна, Петровский Андрей Борисович
Санкт-Петербургский научный центр РАН
Еремичева Галина Васильевна
Социологический институт РАН
Москалева Ольга Васильевна
Санкт-Петербургский государственный университет
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: УЧЕНЫЕ, АКАДЕМИЧЕСКАЯ НАУКА, УНИВЕРСИТЕТСКАЯ НАУКА, УНИВЕРСИТЕТЫ, ПОПОЛНЕНИЕ КАДРОВ В НАУКЕ, ОПЫТ ЕВРОСОЮЗА, ИНТЕГРАЦИЯ, ГЛОБАЛИЗАЦИЯ, SCIENTISTS, ACADEMIC SCIENCE, UNIVERSITY SCIENCE, UNIVERSITIES, RECRUITMENT IN SCIENCE, THE EU EXPERIENCE, INTEGRATION, GLOBALIZATION
АННОТАЦИЯ:
Проанализированы социальные технологии взаимодействия образовательных и научных учреждений в Санкт-Петербурге, учтен опыт других регионов, в том числе стран ЕС. Использованы методы контент-анализа текстовых материалов по данной тематике, анкетный опрос и полуформализованные интервью с экспертами, аспирантами и молодыми учеными непосредственными участниками изучаемого процесса. Проведен анализ динамики публикаций институтов РАН и университетов за последние 15 лет по международным базам данных Web of Science и Scopus. Выявлены разнообразные практики интеграции академической и вузовской науки в Санкт-Петербурге, выходящие и за рамки высшей школы.
ОПИСАНИЕ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ:
INTEGRATION OF ACADEMIC AND UNIVERSITY SCIENCE FOR EXAMPLE, ST PETERSBURG: SOCIAL TECHNOLOGIES
Didenko Nelli I., Petrovsky Andrey B.
Saint Petersburg Scientific Center of the Russian Academy of Sciences
Eremicheva Galina V.
Sociological Institute of the Russian Academy of Sciences
Moskaleva Olga V.
Saint-Petersburg State University, 7/9, Universitetskaya nab., St.Petersburg, 199034, Saint-Petersburg
The purpose of this article is the analysis of social technologies of interaction between educational and research institutions in St. Petersburg and consideration of the experience of other regions, including the EU. Authors used different research methods, such as content analysis of texts on the subject, questionnaire and semi-formalized interviews with experts, graduate students and young scientists directly involved in the process of education. Authors show the dynamics of publications of RAS institutes and universities over the past 15 years by using international databases Web of Science and Scopus. A variety of practices of integration academic and university research in St. Petersburg was identified. The earlier younger generation comes into contact with science, the more likely is to attract young people into science.