Ижевская государственная сельскохозяйственная академия, Ижевск, Россия
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
“СЛАБАЯ” ПРОГРАММА”, “СИЛЬНАЯ” ПРОГРАММА, СОЦИАЛЬНЫЙ КОНТЕКСТ, СОЦИАЛЬНЫЙ КОНСТРУКТИВИЗМ, КОНВЕНЦИОНАЛИЗМ, WEAK PROGRAM, STRONG PROGRAM, SOCIAL CONTEXT, SOCIAL CONSTRUCTIVISM, CONVENTIONALISM
АННОТАЦИЯ:
В статье анализируются возникновение, динамика и трансформация основных программ в социологии научного знания. рассматриваются макросоциологические и микросоциологические исследования науки, которые относятся к «внешней» и «внутренней» социологии науки. макросоциология изучает науку как социальный институт, историю науки, научные тренды. микросоциология анализирует лабораторные практики и контакты между учеными внутри научных дисциплин. в каждом из этих направлений выделяются «слабая» и «сильная» программы.«слабая» программа рассматривает взаимодействие социального контекста и науки, «сильная» программа доказывает включенность социальности в научное знание. «сильная» программа обосновывает конвенциональную и релятивную природу научного знания, отказываясь при этом от понятия истины. уделяется внимание появлению новых программ исследования науки – акторно-сетевой теории, теории объектно-центрированной социальности и связанных с ними таких понятий, как эпистемический объект, социотехнические сети, постсоциальное общество знания. в новых теориях постулируется, что объекты знания и люди являются партнерами по взаимодействию. в целом основные программы социологии науки взаимодополняют друг друга; научное знание зависит как от когнитивных, так и от социальных процессов.
АННОТАЦИЯ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ:
Izhevsk Agricultural Academy
The article analyzes the emergence, dynamics and transformation of the main programs in the sociology of scientific knowledge. Macrosociological and microsociological studies of science are considered, which relate to the “external” and “internal” sociology of science. Macrosociology studies science as a social institution, the history of science, scientific trends. Microsociology analyses laboratory practices and relationship between scientists into disciplines and theories. In each of these directions a “weak” and “strong” programs are allocated. The “weak” program considers interaction between social context and science, “strong” program proves, that sociality is included in scientific knowledge. The supporters of the “weak” program include P. Merton and B. Latour. Considered the ideas of the B. M. Hessen, who showed the connection of the bourgeois economy with classical physics. B. M. Hessen largely anticipated the ideas of R. Merton. The “strong” program approves the conventional nature of scientific knowledge and scientific truths; scientific knowledge is a social construct. The supporters of the “strong” program include D. Bloor and K. Knorr Cetina. Further development of the sociology of science leads to the emerges of new theories and concepts – actor- network theory, theory of object-centered sociality. New concepts as epistemic object, sociotechnical networks, postsocial knowledge societies are appears. New theories suggest that objects and people are partners for interaction. Thus, the conception of relationship between science and society becomes more deep and complex. The programs complement each other; scientific knowledge depends on both cognitive and social processes.