Институт истории естествознания и техники им. С.И. Вавилова Российской академии наук;
Тюменский государственный университет, Санкт-Петербург, Россия
Тюменский государственный университет, Тюмень, Россия
проект РНФ, трансформация университетов, кадровая политика, исследователь и преподаватель, академическая карьера, мобильность кадров, включенность в международные академические сети, конкурентоспособность, научные лидеры, региональные различия
В статье описывается и анализируется работа по исследовательскому проекту «Человеческое измерение трансформационных процессов в российских университетах: исторический опыт, тенденции и ответы на вызовы современности». Авторы представляют методологические подходы, методики и первые результаты эмпирического исследования на примере вузов Москвы, Санкт-Петербурга, Томска, Тюмени.
S. I. Vavilov Institute for the History of Science and Technology of the Russian Academy of Sciences, St Petersburg Branch, St Petersburg, Russia;
Tyumen State University, Tyumen, Russia,
Tyumen State University, Tyumen, Russia
The paper illuminates the first results of the research project “The Human Dimension of the Transformation Processes of Russian Universities: Historical Experience, Trends and Responses to the Contemporary Challenges” in the framework of the grant of the Russian Science Foundation. The authors present the methodological approaches, techniques, questions and problems of the empirical research on the example of the universities in Moscow, St. Petersburg, Tomsk and Tyumen.
Keywords: Project of the Russian Science Foundation, transformation of universities, personnel policy, researcher and lecturer, university career, academic mobility, international academic networks, competitiveness, scientific leaders, regional differences