Новые формы организации науки: роль мобильности

Подробнее / More

Новые формы организации науки: роль мобильности

Душина Светлана Александровна, Ащеулова Надежда Алексеевна

Санкт-Петербургский филиал Института истории естествознания и техники им. С. И. Вавилова, Санкт-Петербург, Россия

КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: НАУЧНАЯ ПОЛИТИКА, SCIENTIFIC POLICY, СИМВОЛИЧЕСКИЙ КАПИТАЛ, SYMBOLICAL CAPITAL, КОНКУРЕНЦИЯ, РЕЙТИНГ, RATING, НАУКОМЕТРИЯ, РИНЦ, МИГРАЦИЯ, MIGRATION, МОБИЛЬНОСТЬ, MOBILITY, CONCURRENCE, SCIENTOMETRY, RUSSIAN INDEX OF SCIENTIFIC CITING

АННОТАЦИЯ: В статье анализируются реформы науки и образования в России. Представлены данные социологического исследования, демонстрирующие степень адаптации научного сообщества к новым условиям функционирования науки. Особенное внимание уделяется программам академической мобильности, направленным на установление сотрудничества с ведущими учеными мирового масштаба, в том числе из представителей российской диаспоры. Приводится опыт Индии и Китая по возвращению экспатриантов в образовательные и исследовательские центры.

ОПИСАНИЕ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ:

New organizational Forms of Science in Russia: The Role of Mobility

Dushina Svetlana A., Asheulova Nadia A.

St Petersburg Branch of the History of Science and Technology named after Sergey I. Vavilov, Russian Academy of Sciences, St Petersburg, Russia

Reforms of science and education in Russia have been discussed in this article. Results of sociological researches represent degree of adaptation of scientific society to new conditions of life of science. Author pays attention to programs of academic mobility intended to collaborate with leading world scientists including representatives of Russian scientific migration. Experience of India and China concerning of re-emigration in educational and scientific institutes are brought in the article.

СКАЧАТЬ/DOWNLOAD

СКАЧАТЬ/DOWNLOAD

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: