ВУНЦ ВВС «Военно-воздушная академия имени профессора H. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина»
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: ВОЕННО-НАУЧНЫЙ КОМПЛЕКС, НАУЧНЫЕ РОТЫ, ВОЕННАЯ СЛУЖБА ПО ПРИЗЫВУ, ГУМАНИЗАЦИЯ, МОЛОДЫЕ СПЕЦИАЛИСТЫ, МОТИВАЦИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, MILITARY-SCIENTIFIC COMPLEX, SCIENTIFIC UNITS, MILITARY CONSCRIPTION, HUMANIZATION, YOUNG PROFESSIONALS, MOTIVATION RESEARCH
АННОТАЦИЯ:
Анализируются социальные аспекты организации научной деятельности военнослужащих по призыву научных рот. Дана оценка параметров, влияющих на установки и поведенческие модели военнослужащих по отношению к научной деятельности в армии, определены перспективы и условия привлечения военнослужащих научных рот на службу по контракту в военные научные организации. Показано, что служба в научных ротах отвечает требованиям гуманизации, позволяет совмещать обязательную военную службу с приобретением культурного и социального капитала. Операторы научных рот в большей степени идентифицируют себя с научными сотрудниками, чем военнослужащими по призыву, однако достаточно короткий срок службы не всегда позволяет осуществить полноценный научный проект, погрузиться в военно-научную проблематику, освоить общевоенные компетенции. Делается вывод, что проект по созданию научных рот оказался успешным и имеет большой потенциал развития. Дальнейшая плодотворная деятельность научных рот требует развития деловых связей с гражданскими научно-исследовательскими организациями и вузами, а также совершенствования лабораторно-экспериментальной базы.
ОПИСАНИЕ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ:
Military Educational and Scientific Center of the Air Force «N.E. Zhukovsky and Y. A. Gagarin Air Force Academy»
The article analyzes the social aspects of the scientific activities of the conscripts in scientific units. The parameters that affect the attitudes and behaviour of military personnel in relation to research activities in the army are assessed. The prospects and conditions of conscripts engagement on service under the contract in military research organization are defined. Service in scientific units meets the requirements of humanization, allows to combine compulsory military service with the acquisition of new experiences, cultural and social capital. The operators of scientific units identify themselves with the scientists more than with the conscripts. Their schedule is structured the way that the most of the time is devoted to research and self-education. However, relatively short term of military service does not always allow to carry out full-fledged research project, to immerse into military-scientific issues and to learn basic military competence. The analysis of data showed different level of satisfaction with the service and intension to continue a career in the military-scientific complex in different units. A further continuation of military service by the operators is debatable. Operators are pragmatic in the choice of career path, and the army remains a competitive employer so long as can offer decent pay, comfortable conditions and social guarantees. Loyalty and dedication to service, military identity, that are traditionally forming in the process of study and service, are not typical for operators of scientific units. The author concludes that the project of creating scientific units is a success and has great potential for development. Further productive scientific activity of the scientific units requires the development of business relations with civil scientific research organizations and universities, as well as improvement of laboratory and experimental base.
This site and all materials on it are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.